Koncesije, naknade i nadzor: Nova pravila za rudna bogatstva Srbije

Aca Udicki, diplomirani inženjer geologije
Novi Sad, 6. avgust 2025. godine

Prikaz tri predloga zakona o koncesionom modelu u Srbiji

Narednih nekoliko stranica biće upotrebljene za prikaz predloga koncesionog modela koji treba da važi u Srbiji. Model ima tri zakona, koji imaju temelje u Ustavu Srbije, član 85, stav 2. Ove temelje ignorišu, pa čak proglašavaju pretnjom i rizikom (pitanje je za koga pretnja i rizik?), autori Strategije koja je trenutno (danas je 6. avgust 2025.) na javnoj raspravi.

Tri predloga zakona, koncesionog modela, urađena su i deponovana u Skupštini Srbije 4. aprila 2023. godine. Ovi zakoni moraju biti usvojeni i primenjeni istovremeno. Ako ne bude tako, efekti izostavljanja bilo kog od njih bili bi katastrofalni za Srbiju. Efekti bi bili gori nego efekti primene sada važećeg samoupravnog Zakona o rudarstvu i geološkim istraživanjima.

A. Predlog zakona o koncesionim istraživanjima i eksploataciji rudnog blaga

Ovde su data najvažnija rešenja i pravne norme ovog predloga zakona, koji u:

  1. Članu 1 određuje komercijalno upravljanje rudnim blagom, tehnički nadzor i koncesione naknade.
  2. Članu 2 definiše šta je rudno blago; vlasništvo i suverenitet; da se eksploatacija vrši samo podzemnim metodama (stav 7), bez primene hemijskih metoda (stav 9); da se jalovina vraća u podzemlje.
  3. Članu 3 daje značenje izraza (definisano 27 izraza); prvi put je određeno da istražni prostor ima najmanju i najveću dubinu (tačka 11); šta je proizvodnja rudnog blaga (tačka 6).
  4. Članu 4 navodi da je Srbija vlasnik rudnog blaga, kao i svih podataka i dokumentacije istraživanja i eksploatacije.
  5. Članu 5 daje 4 nadležnosti Ministarstva nadležnog za geologiju i rudarstvo.
  6. Članu 6 daje 16 nadležnosti Nacionalne agencije za tehnički nadzor (vidi deo C).
  7. Članu 7 određuje pravnu zaštitu odluka Ministarstva i Nacionalne agencije i obavezu investitora da izvršava te odluke, kao i postupak žalbe.
  8. Članu 8 ograničava investitora za učešće na tenderu za istražni/eksploatacioni prostor, na tender za dodelu prostora, i određuje neophodna dokumenta za učešće na tenderu.
  9. Članu 9 propisuje da Vlada Srbije mora dati saglasnost za prenos vlasništva na dozvolu i koncesioni ugovor na drugog investitora.
  10. Članu 10 navodi da se dozvola za istraživanje/eksploataciju može dobiti samo na osnovu tendera.
  11. Članu 11 propisuje postupak izdavanja dozvole.
  12. Članu 12 navodi traženje uslova i saglasnosti organa i organizacija opština za istražni/eksploatacioni prostor.
  13. Članu 13 određuje 6 obaveznih članova tenderske komisije.
  14. Članu 14 navodi 10 uslova koje treba ispuniti pre raspisivanja tendera.
  15. Članu 15 propisuje postupak izdavanja dozvole.
  16. Članu 16 određuje rokove i dostavu ponude na tender; donošenje odluke o dodeli dozvole.
  17. Članu 17 navodi sadržaj dozvole za istraživanje sa 9 obaveznih stavki.
  18. Članu 18 određuje prava koja se stiču na osnovu dozvole za istraživanje.
  19. Članu 19 propisuje rok važenja dozvole do 50 godina (najduže 10 godina za geološka istraživanja, a ostatak godina za eksploataciju rudnog blaga).
  20. Članu 20 navodi 10 razloga za ukidanje/oduzimanje dozvole, a bez dozvole nema koncesije.
  21. Članu 21, stav 3 određuje korišćenje zemljišta i podzemlja, ulazak i privremenu eksproprijaciju zemljišta po ceni najbližeg gradskog građevinskog zemljišta u gradu sa najmanje 50.000 stanovnika.
  22. Članu 22 određuje postojanje 2 vrste koncesionih ugovora i njihovo kombinovanje, sa najmanje 34 unapred određena poglavlja.
  23. Članu 23 propisuje trajanje i valjanost koncesionog ugovora, registre ugovora.
  24. Članu 24 navodi da uslovi raskida koncesionog ugovora moraju biti u samom koncesionom ugovoru.
  25. Članu 25 određuje vlasništvo na imovini nastaloj tokom geoloških istraživanja.
  26. Članu 26 propisuje da uslovi vršenja geoloških istraživanja moraju biti određeni u koncesionom ugovoru, kao i obaveze investitora kada se pronađu nove rezerve rudnog blaga.
  27. Članu 27 određuje prava Srbije na otkup proizvedenog rudnog blaga.
  28. Članu 28 navodi da tehnički nadzor investitora vrši Nacionalna agencija za tehnički nadzor.
  29. Članu 29 propisuje vršenje merenja proizvedenih količina rudnog blaga.
  30. Članu 30 određuje 7 vrsta koncesionih naknada, detaljno u posebnom zakonu (vidi poglavlje 3.3).
  31. Članu 31 navodi 8 prava investitora.
  32. Članu 32 propisuje 14 obaveza investitora.
  33. Članu 33 određuje odgovornost investitora za izvođenje geoloških istraživanja.
  34. Članu 34 propisuje zajedničku eksploataciju rudnog blaga.
  35. Članu 35 određuje načela zaštite životne sredine, bezbednosti i zdravlja ljudi i imovine.
  36. Članu 36 navodi 6 obaveznih mera zaštite životne sredine.
  37. Članu 37 određuje obaveze investitora da sanira istražni/eksploatacioni prostor i nadzor sanacije.
  38. Članu 38 propisuje zaštitu i bezbednost na radu.
  39. Članu 39 propisuje stabilnost odredbi koncesionog ugovora.
  40. Članu 40 određuje vlasništvo na podacima i dokumentaciji vezanoj za rudno blago.
  41. Članu 41 propisuje zaštitu tajnosti podataka i rokove.
  42. Članu 42 navodi da investitor mora održavati 5 vrsta polisa osiguranja.
  43. Članu 43 određuje značenje i posledice više sile.
  44. Članu 44 propisuje profesionalne uslove stručnjaka koji vrše tehnički nadzor investitora; status službenog lica stručnjaka koji vrše tehnički nadzor investitora; pomoć MUP-a.
  45. Članu 45 navodi 4 posebne mere za sprovođenje tehničkog nadzora (vidi deo 3.4).
  46. Članu 46 propisuje postupak otklanjanja utvrđenih nedostataka iz člana 45.
  47. Članu 47 određuje privredni prestup za zagađenje vazduha, vode, zemljišta, investitor plaća kaznu od 4.000.000 do 40.000.000 dinara; kazne za zaposlene koji su direktno odgovorni.
  48. Članu 48 određuje privredni prestup investitora za neispunjavanje člana 8, 32, 36 i 45 Zakona, kazna je od 4.000.000 do 20.000.000 dinara; kazne za zaposlene koji su direktno odgovorni.
  49. Članu 49 navodi prekršajne odredbe investitora za neispunjavanje člana 32, 36 i 37 Zakona, od 4.000.000 do 20.000.000 dinara; kazne za zaposlene koji su direktno odgovorni.
  50. Članu 50 navodi prekršajne odredbe investitora za neispunjavanje člana 26, 29 i 30 Zakona, kazniće se od 2.000.000 do 10.000.000 dinara. Kazne za zaposlene koji su direktno odgovorni.
  51. Članu 51 propisuje prekršaje rukovodilaca nadležnog državnog organa sa javnim ovlašćenjima, ako ne izvrše obaveze po članu 12, kaznom od 200.000 do 1.000.000 dinara.
  52. Članu 52 propisuje prekršaje Uprave Nacionalne agencije za tehnički nadzor investitora kaznom od 200.000 dinara do 1.000.000 dinara, ako ne izvrši obaveze po članu 57 Zakona.
  53. Članu 53 navodi da će se za privredni prestup iz člana 47. i 48, uz novčanu kaznu, izreći kazna oduzimanja predmeta upotrebljenih ili nastalih izvršenjem prestupa, kao i oduzimanjem imovinske koristi.
  54. Članu 54 propisuje odgovarajuću primenu ostalih propisa, ako nisu u suprotnosti sa ovim zakonom.
  55. Članu 55 propisuje obavezu izrade 4 posebna zakona kojima se uređuju: koncesione naknade za istraživanje i eksploataciju rudnog blaga; vršenje tehničkog nadzora investitora koji obavlja istraživanje i eksploataciju rudnog blaga; izgradnja i održavanje filtera industrijskih gasova velikih stacionarnih izvora zagađenja vazduha; izgradnja i održavanje prečistača komunalnih i industrijskih otpadnih voda.
  56. Članu 56 određuje primenu ovog zakona i drugih zakona, izradu tipskog koncesionog ugovora.
  57. Članu 57 propisuje da uprava Nacionalne agencije za tehnički nadzor investitora u roku od 2 meseca od imenovanja uradi predloge tipskog koncesionog ugovora, postupak realizacije tendera, kriterijuma za izbor najboljeg investitora, postupak uzorkovanja rudnog blaga; Vlada Srbije mora u roku od 2 meseca da usvoji 4 navedena predloga.
  58. Članu 58 određuje završavanje započetih postupaka izdavanja rešenja za geološka istraživanja i dozvola za eksploataciju; prilagođavanje stečenih prava investitora članu 85, stav 2 Ustava Srbije.
  59. Članu 59 propisuje povećanje dinarskih suma, za godišnji iznos porasta cena na malo.
  60. Članu 60 propisuje stupanje na snagu Zakona.

B. Predlog zakona o koncesionim naknadama za istraživanje i eksploataciju rudnog blaga

Ovde su data najvažnija rešenja i pravne norme ovog predloga zakona, koji u:

  1. Članu 1 određuje način utvrđivanja visine, obima i raspodele naknada za istraživanje i eksploataciju rudnog blaga, kao i naknada za skladištenje gasova u geološkim formacijama.
  2. Članu 2 daje značenje izraza (definisano 12 izraza).
  3. Članu 3 propisuje primenu odredbi ovog zakona, bez obzira na druge zakone.
  4. Članu 4 određuje naknade u zavisnosti od delatnosti investitora i to za istraživanje i eksploataciju rudnog blaga i za skladištenje gasova u geološkim formacijama/strukturama (član 13).
  5. Članu 5 navodi 6 vrsta novčanih naknada (član 6-10), a sedma naknada je podela proizvodnje (član 11).
  6. Članu 6 određuje vrednost naknada za istražni, proizvodni i zaštitni prostor, od 12.000 do 400.000 dinara/km², kao i termine plaćanja istih. Ove naknade su prihod opština kojima pripada prostor.
  7. Članu 7 prvi put kod nas uvodi naknadu za sklapanje koncesionog ugovora, koja se plaća samo jednom u iznosu od najmanje 30.000.000 dinara, a prihod je budžeta Srbije.
  8. Članu 8 određuje da je naknada za proizvedene količine rudnog blaga (uobičajeno “rudna renta”) od 7% od srednje berzanske vrednosti ruda na dan prodaje. Raspodela „rudne rente“ je sledeća: 50% opštini vršenja eksploatacija, dodatnih 20% mesnim zajednicama neposrednog vršenja eksploatacija rudnog blaga, 30% budžetu Srbije.
  9. Članu 9 određuje dodatnu naknadu za ostvarenu proizvodnju ruda, od 250.000 američkih dolara ili 30.000.000 dinara, a obračunava i naplaćuje se na svakih 5.000.000 američkih dolara, berzanske vrednosti prodate rude. Koristi se za finansiranje važnih društvenih potreba, vidi član 12 zakona (detaljno u delu 4).
  10. Članu 10 određuje naknadu za rad Nacionalne agencije za vršenje tehničkog nadzora investitora koji obavlja istraživanje ili eksploataciju rudnog blaga. Ova naknada je u iznosu od 100.000 američkih dolara, ili 12.000.000 dinara. Obračunava se od datuma dobijanja dozvole/koncesionog ugovora, a uvećava se za 4% godišnje. Isplaćuje je investitor u januaru za tekuću godinu.
  11. Članu 11 propisuje podelu količina proizvedenog rudnog blaga, koji se prikazuje u procentima koji pripada Srbiji. Računa se na osnovu formule za R-faktor koja je deo zakona. Procenat koji pripada Srbiji kreće se od 10 do 40%. Koristi se za finansiranje važnih društvenih potreba, vidi član 12; podela proizvodnje.
  12. Članu 12 navodi namenu naplaćenih koncesionih naknada, koja je detaljno obrađena u poglavlju 4.2.
  13. Članu 13 određuje naknadu za skladištenje gasova u geološkim formacijama/strukturama, u iznosu od 20.000 do 40.000 dinara/km², koja se deli na mesnu zajednicu, opštinu i budžet Srbije.
  14. Članu 14 propisuje povećanje dinarskih suma, za godišnji iznos porasta cena na malo.
  15. Članu 15 propisuje stupanje na snagu Zakona.

C. Predlog zakona za vršenje tehničkog nadzora investitora koji obavlja geološka istraživanja i eksploataciju rudnog blaga

Ovde su data najvažnija rešenja i pravne norme ovog predloga zakona, koji u:

  1. Članu 1 propisuje osnivanje Nacionalne agencije za vršenje tehničkog nadzora investitora koji obavlja geološka istraživanja i eksploataciju rudnog blaga, kao pravnog lica sa javnim ovlašćenjima.
  2. Članu 2 daje značenje izraza (definisano 6 izraza).
  3. Članu 3 propisuje osnivačka prava, sedište Nacionalne agencije, osnovnu podelu poslova Poslovnih jedinica i sedište Poslovnih jedinica.
  4. Članu 4 navodi da Nacionalna agencija pruža stručnu operativnu podršku nadležnim telima Srbije. Agencija ima 20 nadležnosti.
  5. Članu 5 navodi da Nacionalna agencija vodi ažurne razne javne registre na svom sajtu; da obavlja tehnički nadzor na svim poslovnim aktivnostima investitora vezanim za istraživanje i eksploataciju rudnog blaga; definisana su 3 ovlašćenja Nacionalne agencije; stručnjaci Agencije po završenom tehničkom nadzoru potpisuju izvršnu belešku/izveštaj o uočenim nepravilnostima u radu investitora. Investitor mora, bez odlaganja, pristupi otklanjanju na bezbedan način po zaposlene, stanovnike, opremu i životnu sredinu, da bezbedno prekine neadekvatnu aktivnost i pristupi otklanjanju iste.
  6. Članu 6 navodi da Nacionalna agencija prikuplja i sistematizuje dokumentaciju o potencijalu rudnog blaga Srbije.
  7. Članu 7 navodi da Nacionalna agencija učestvuje u donošenju odluke o raspisivanju tendera za dobijanje dozvole i koncesionog ugovora za istraživanje i eksploataciju rudnog blaga.
  8. Članu 8 propisuje način i javna glasila za oglašavanje tendera.
  9. Članu 9 propisuje usvajanje Statuta Nacionalne agencije.
  10. Članu 10 navodi upravljačke organe Nacionalne agencije.
  11. Članu 11 propisuje imenovanje predsednika i članova Upravnog odbora agencije, 30 dana po usvajanju Zakona.
  12. Članu 12 navodi 6 ovlašćenja Upravnog odbora; Statut agencije određuje za koje odluke Odbor direktora mora tražiti saglasnost Upravnog, kao i za koje odluke Upravni odbor traži saglasnost Vlade Srbije; rok za davanje odgovora za obe saglasnosti je 15 dana.
  13. Članu 13 propisuje rok od 15 dana za imenovanje Privremenog direktora agencije, ograničenog mandata od 3 meseca; obaveze privremenog direktora; određen je stručni sastav Odbora direktora (dva geologa i dva rudara).
  14. Članu 14 propisuje da Direktora agencije predlaže SANU, a imenuje ga Vlada Srbije, a 3 Izvršna direktora biraju se na javnom konkursu, a imenuje ih Vlada Srbije.
  15. Članu 15 određuje ko može biti zaposlen u tehničkom nadzoru u Nacionalnoj Agenciji: 1) uslovi za izbor stručnjaka koji ga vrše (najmanje 10 godina operativnog iskustava na poslovima za koje vrši nadzor), 2) vreme i način vršenja nadzora, 3) status službenog lica stručnjaka.
  16. Članu 16 propisuje način finansiranja rada Nacionalne agencije, jedna od koncesionih naknada.
  17. Članu 17 propisuje vođenje poslovnih knjiga i izradu finansijskog izveštaja.
  18. Članu 18 propisuje vršenje nadzora rada Nacionalne agencije, izradu godišnjih izveštaja i adresu dostave.
  19. Članu 19 navodi finansijsku odgovornost Nacionalne agencije.
  20. Članu 20 propisuje pravni status i zarade zaposlenih.
  21. Članu 21 propisuje početak rada Nacionalne agencije, 30 dana po usvajanju zakona.
  22. Članu 22 propisuje da se za prekršaje plaća od 400.000 do 2.000.000 dinara, ako ne budu ispunjene odredbe člana 4, 5, 11, 12, 13, 17, 18.
  23. Članu 23 propisuje povećanje dinarskih suma, za godišnji iznos porasta cena na malo.
  24. Članu 24 propisuje stupanje na snagu Zakona.

Leave a Reply