
Aca Udicki, diplomirani inženjer geologije
Novi Sad, 6. avgust 2025. godine
Prikaz tri predloga zakona o koncesionom modelu u Srbiji
Narednih nekoliko stranica biće upotrebljene za prikaz predloga koncesionog modela koji treba da važi u Srbiji. Model ima tri zakona, koji imaju temelje u Ustavu Srbije, član 85, stav 2. Ove temelje ignorišu, pa čak proglašavaju pretnjom i rizikom (pitanje je za koga pretnja i rizik?), autori Strategije koja je trenutno (danas je 6. avgust 2025.) na javnoj raspravi.
Tri predloga zakona, koncesionog modela, urađena su i deponovana u Skupštini Srbije 4. aprila 2023. godine. Ovi zakoni moraju biti usvojeni i primenjeni istovremeno. Ako ne bude tako, efekti izostavljanja bilo kog od njih bili bi katastrofalni za Srbiju. Efekti bi bili gori nego efekti primene sada važećeg samoupravnog Zakona o rudarstvu i geološkim istraživanjima.
A. Predlog zakona o koncesionim istraživanjima i eksploataciji rudnog blaga

Ovde su data najvažnija rešenja i pravne norme ovog predloga zakona, koji u:
- Članu 1 određuje komercijalno upravljanje rudnim blagom, tehnički nadzor i koncesione naknade.
- Članu 2 definiše šta je rudno blago; vlasništvo i suverenitet; da se eksploatacija vrši samo podzemnim metodama (stav 7), bez primene hemijskih metoda (stav 9); da se jalovina vraća u podzemlje.
- Članu 3 daje značenje izraza (definisano 27 izraza); prvi put je određeno da istražni prostor ima najmanju i najveću dubinu (tačka 11); šta je proizvodnja rudnog blaga (tačka 6).
- Članu 4 navodi da je Srbija vlasnik rudnog blaga, kao i svih podataka i dokumentacije istraživanja i eksploatacije.
- Članu 5 daje 4 nadležnosti Ministarstva nadležnog za geologiju i rudarstvo.
- Članu 6 daje 16 nadležnosti Nacionalne agencije za tehnički nadzor (vidi deo C).
- Članu 7 određuje pravnu zaštitu odluka Ministarstva i Nacionalne agencije i obavezu investitora da izvršava te odluke, kao i postupak žalbe.
- Članu 8 ograničava investitora za učešće na tenderu za istražni/eksploatacioni prostor, na tender za dodelu prostora, i određuje neophodna dokumenta za učešće na tenderu.
- Članu 9 propisuje da Vlada Srbije mora dati saglasnost za prenos vlasništva na dozvolu i koncesioni ugovor na drugog investitora.
- Članu 10 navodi da se dozvola za istraživanje/eksploataciju može dobiti samo na osnovu tendera.
- Članu 11 propisuje postupak izdavanja dozvole.
- Članu 12 navodi traženje uslova i saglasnosti organa i organizacija opština za istražni/eksploatacioni prostor.
- Članu 13 određuje 6 obaveznih članova tenderske komisije.
- Članu 14 navodi 10 uslova koje treba ispuniti pre raspisivanja tendera.
- Članu 15 propisuje postupak izdavanja dozvole.
- Članu 16 određuje rokove i dostavu ponude na tender; donošenje odluke o dodeli dozvole.
- Članu 17 navodi sadržaj dozvole za istraživanje sa 9 obaveznih stavki.
- Članu 18 određuje prava koja se stiču na osnovu dozvole za istraživanje.
- Članu 19 propisuje rok važenja dozvole do 50 godina (najduže 10 godina za geološka istraživanja, a ostatak godina za eksploataciju rudnog blaga).
- Članu 20 navodi 10 razloga za ukidanje/oduzimanje dozvole, a bez dozvole nema koncesije.
- Članu 21, stav 3 određuje korišćenje zemljišta i podzemlja, ulazak i privremenu eksproprijaciju zemljišta po ceni najbližeg gradskog građevinskog zemljišta u gradu sa najmanje 50.000 stanovnika.
- Članu 22 određuje postojanje 2 vrste koncesionih ugovora i njihovo kombinovanje, sa najmanje 34 unapred određena poglavlja.
- Članu 23 propisuje trajanje i valjanost koncesionog ugovora, registre ugovora.
- Članu 24 navodi da uslovi raskida koncesionog ugovora moraju biti u samom koncesionom ugovoru.
- Članu 25 određuje vlasništvo na imovini nastaloj tokom geoloških istraživanja.
- Članu 26 propisuje da uslovi vršenja geoloških istraživanja moraju biti određeni u koncesionom ugovoru, kao i obaveze investitora kada se pronađu nove rezerve rudnog blaga.
- Članu 27 određuje prava Srbije na otkup proizvedenog rudnog blaga.
- Članu 28 navodi da tehnički nadzor investitora vrši Nacionalna agencija za tehnički nadzor.
- Članu 29 propisuje vršenje merenja proizvedenih količina rudnog blaga.
- Članu 30 određuje 7 vrsta koncesionih naknada, detaljno u posebnom zakonu (vidi poglavlje 3.3).
- Članu 31 navodi 8 prava investitora.
- Članu 32 propisuje 14 obaveza investitora.
- Članu 33 određuje odgovornost investitora za izvođenje geoloških istraživanja.
- Članu 34 propisuje zajedničku eksploataciju rudnog blaga.
- Članu 35 određuje načela zaštite životne sredine, bezbednosti i zdravlja ljudi i imovine.
- Članu 36 navodi 6 obaveznih mera zaštite životne sredine.
- Članu 37 određuje obaveze investitora da sanira istražni/eksploatacioni prostor i nadzor sanacije.
- Članu 38 propisuje zaštitu i bezbednost na radu.
- Članu 39 propisuje stabilnost odredbi koncesionog ugovora.
- Članu 40 određuje vlasništvo na podacima i dokumentaciji vezanoj za rudno blago.
- Članu 41 propisuje zaštitu tajnosti podataka i rokove.
- Članu 42 navodi da investitor mora održavati 5 vrsta polisa osiguranja.
- Članu 43 određuje značenje i posledice više sile.
- Članu 44 propisuje profesionalne uslove stručnjaka koji vrše tehnički nadzor investitora; status službenog lica stručnjaka koji vrše tehnički nadzor investitora; pomoć MUP-a.
- Članu 45 navodi 4 posebne mere za sprovođenje tehničkog nadzora (vidi deo 3.4).
- Članu 46 propisuje postupak otklanjanja utvrđenih nedostataka iz člana 45.
- Članu 47 određuje privredni prestup za zagađenje vazduha, vode, zemljišta, investitor plaća kaznu od 4.000.000 do 40.000.000 dinara; kazne za zaposlene koji su direktno odgovorni.
- Članu 48 određuje privredni prestup investitora za neispunjavanje člana 8, 32, 36 i 45 Zakona, kazna je od 4.000.000 do 20.000.000 dinara; kazne za zaposlene koji su direktno odgovorni.
- Članu 49 navodi prekršajne odredbe investitora za neispunjavanje člana 32, 36 i 37 Zakona, od 4.000.000 do 20.000.000 dinara; kazne za zaposlene koji su direktno odgovorni.
- Članu 50 navodi prekršajne odredbe investitora za neispunjavanje člana 26, 29 i 30 Zakona, kazniće se od 2.000.000 do 10.000.000 dinara. Kazne za zaposlene koji su direktno odgovorni.
- Članu 51 propisuje prekršaje rukovodilaca nadležnog državnog organa sa javnim ovlašćenjima, ako ne izvrše obaveze po članu 12, kaznom od 200.000 do 1.000.000 dinara.
- Članu 52 propisuje prekršaje Uprave Nacionalne agencije za tehnički nadzor investitora kaznom od 200.000 dinara do 1.000.000 dinara, ako ne izvrši obaveze po članu 57 Zakona.
- Članu 53 navodi da će se za privredni prestup iz člana 47. i 48, uz novčanu kaznu, izreći kazna oduzimanja predmeta upotrebljenih ili nastalih izvršenjem prestupa, kao i oduzimanjem imovinske koristi.
- Članu 54 propisuje odgovarajuću primenu ostalih propisa, ako nisu u suprotnosti sa ovim zakonom.
- Članu 55 propisuje obavezu izrade 4 posebna zakona kojima se uređuju: koncesione naknade za istraživanje i eksploataciju rudnog blaga; vršenje tehničkog nadzora investitora koji obavlja istraživanje i eksploataciju rudnog blaga; izgradnja i održavanje filtera industrijskih gasova velikih stacionarnih izvora zagađenja vazduha; izgradnja i održavanje prečistača komunalnih i industrijskih otpadnih voda.
- Članu 56 određuje primenu ovog zakona i drugih zakona, izradu tipskog koncesionog ugovora.
- Članu 57 propisuje da uprava Nacionalne agencije za tehnički nadzor investitora u roku od 2 meseca od imenovanja uradi predloge tipskog koncesionog ugovora, postupak realizacije tendera, kriterijuma za izbor najboljeg investitora, postupak uzorkovanja rudnog blaga; Vlada Srbije mora u roku od 2 meseca da usvoji 4 navedena predloga.
- Članu 58 određuje završavanje započetih postupaka izdavanja rešenja za geološka istraživanja i dozvola za eksploataciju; prilagođavanje stečenih prava investitora članu 85, stav 2 Ustava Srbije.
- Članu 59 propisuje povećanje dinarskih suma, za godišnji iznos porasta cena na malo.
- Članu 60 propisuje stupanje na snagu Zakona.
B. Predlog zakona o koncesionim naknadama za istraživanje i eksploataciju rudnog blaga

Ovde su data najvažnija rešenja i pravne norme ovog predloga zakona, koji u:
- Članu 1 određuje način utvrđivanja visine, obima i raspodele naknada za istraživanje i eksploataciju rudnog blaga, kao i naknada za skladištenje gasova u geološkim formacijama.
- Članu 2 daje značenje izraza (definisano 12 izraza).
- Članu 3 propisuje primenu odredbi ovog zakona, bez obzira na druge zakone.
- Članu 4 određuje naknade u zavisnosti od delatnosti investitora i to za istraživanje i eksploataciju rudnog blaga i za skladištenje gasova u geološkim formacijama/strukturama (član 13).
- Članu 5 navodi 6 vrsta novčanih naknada (član 6-10), a sedma naknada je podela proizvodnje (član 11).
- Članu 6 određuje vrednost naknada za istražni, proizvodni i zaštitni prostor, od 12.000 do 400.000 dinara/km², kao i termine plaćanja istih. Ove naknade su prihod opština kojima pripada prostor.
- Članu 7 prvi put kod nas uvodi naknadu za sklapanje koncesionog ugovora, koja se plaća samo jednom u iznosu od najmanje 30.000.000 dinara, a prihod je budžeta Srbije.
- Članu 8 određuje da je naknada za proizvedene količine rudnog blaga (uobičajeno “rudna renta”) od 7% od srednje berzanske vrednosti ruda na dan prodaje. Raspodela „rudne rente“ je sledeća: 50% opštini vršenja eksploatacija, dodatnih 20% mesnim zajednicama neposrednog vršenja eksploatacija rudnog blaga, 30% budžetu Srbije.
- Članu 9 određuje dodatnu naknadu za ostvarenu proizvodnju ruda, od 250.000 američkih dolara ili 30.000.000 dinara, a obračunava i naplaćuje se na svakih 5.000.000 američkih dolara, berzanske vrednosti prodate rude. Koristi se za finansiranje važnih društvenih potreba, vidi član 12 zakona (detaljno u delu 4).
- Članu 10 određuje naknadu za rad Nacionalne agencije za vršenje tehničkog nadzora investitora koji obavlja istraživanje ili eksploataciju rudnog blaga. Ova naknada je u iznosu od 100.000 američkih dolara, ili 12.000.000 dinara. Obračunava se od datuma dobijanja dozvole/koncesionog ugovora, a uvećava se za 4% godišnje. Isplaćuje je investitor u januaru za tekuću godinu.
- Članu 11 propisuje podelu količina proizvedenog rudnog blaga, koji se prikazuje u procentima koji pripada Srbiji. Računa se na osnovu formule za R-faktor koja je deo zakona. Procenat koji pripada Srbiji kreće se od 10 do 40%. Koristi se za finansiranje važnih društvenih potreba, vidi član 12; podela proizvodnje.
- Članu 12 navodi namenu naplaćenih koncesionih naknada, koja je detaljno obrađena u poglavlju 4.2.
- Članu 13 određuje naknadu za skladištenje gasova u geološkim formacijama/strukturama, u iznosu od 20.000 do 40.000 dinara/km², koja se deli na mesnu zajednicu, opštinu i budžet Srbije.
- Članu 14 propisuje povećanje dinarskih suma, za godišnji iznos porasta cena na malo.
- Članu 15 propisuje stupanje na snagu Zakona.
C. Predlog zakona za vršenje tehničkog nadzora investitora koji obavlja geološka istraživanja i eksploataciju rudnog blaga

Ovde su data najvažnija rešenja i pravne norme ovog predloga zakona, koji u:
- Članu 1 propisuje osnivanje Nacionalne agencije za vršenje tehničkog nadzora investitora koji obavlja geološka istraživanja i eksploataciju rudnog blaga, kao pravnog lica sa javnim ovlašćenjima.
- Članu 2 daje značenje izraza (definisano 6 izraza).
- Članu 3 propisuje osnivačka prava, sedište Nacionalne agencije, osnovnu podelu poslova Poslovnih jedinica i sedište Poslovnih jedinica.
- Članu 4 navodi da Nacionalna agencija pruža stručnu operativnu podršku nadležnim telima Srbije. Agencija ima 20 nadležnosti.
- Članu 5 navodi da Nacionalna agencija vodi ažurne razne javne registre na svom sajtu; da obavlja tehnički nadzor na svim poslovnim aktivnostima investitora vezanim za istraživanje i eksploataciju rudnog blaga; definisana su 3 ovlašćenja Nacionalne agencije; stručnjaci Agencije po završenom tehničkom nadzoru potpisuju izvršnu belešku/izveštaj o uočenim nepravilnostima u radu investitora. Investitor mora, bez odlaganja, pristupi otklanjanju na bezbedan način po zaposlene, stanovnike, opremu i životnu sredinu, da bezbedno prekine neadekvatnu aktivnost i pristupi otklanjanju iste.
- Članu 6 navodi da Nacionalna agencija prikuplja i sistematizuje dokumentaciju o potencijalu rudnog blaga Srbije.
- Članu 7 navodi da Nacionalna agencija učestvuje u donošenju odluke o raspisivanju tendera za dobijanje dozvole i koncesionog ugovora za istraživanje i eksploataciju rudnog blaga.
- Članu 8 propisuje način i javna glasila za oglašavanje tendera.
- Članu 9 propisuje usvajanje Statuta Nacionalne agencije.
- Članu 10 navodi upravljačke organe Nacionalne agencije.
- Članu 11 propisuje imenovanje predsednika i članova Upravnog odbora agencije, 30 dana po usvajanju Zakona.
- Članu 12 navodi 6 ovlašćenja Upravnog odbora; Statut agencije određuje za koje odluke Odbor direktora mora tražiti saglasnost Upravnog, kao i za koje odluke Upravni odbor traži saglasnost Vlade Srbije; rok za davanje odgovora za obe saglasnosti je 15 dana.
- Članu 13 propisuje rok od 15 dana za imenovanje Privremenog direktora agencije, ograničenog mandata od 3 meseca; obaveze privremenog direktora; određen je stručni sastav Odbora direktora (dva geologa i dva rudara).
- Članu 14 propisuje da Direktora agencije predlaže SANU, a imenuje ga Vlada Srbije, a 3 Izvršna direktora biraju se na javnom konkursu, a imenuje ih Vlada Srbije.
- Članu 15 određuje ko može biti zaposlen u tehničkom nadzoru u Nacionalnoj Agenciji: 1) uslovi za izbor stručnjaka koji ga vrše (najmanje 10 godina operativnog iskustava na poslovima za koje vrši nadzor), 2) vreme i način vršenja nadzora, 3) status službenog lica stručnjaka.
- Članu 16 propisuje način finansiranja rada Nacionalne agencije, jedna od koncesionih naknada.
- Članu 17 propisuje vođenje poslovnih knjiga i izradu finansijskog izveštaja.
- Članu 18 propisuje vršenje nadzora rada Nacionalne agencije, izradu godišnjih izveštaja i adresu dostave.
- Članu 19 navodi finansijsku odgovornost Nacionalne agencije.
- Članu 20 propisuje pravni status i zarade zaposlenih.
- Članu 21 propisuje početak rada Nacionalne agencije, 30 dana po usvajanju zakona.
- Članu 22 propisuje da se za prekršaje plaća od 400.000 do 2.000.000 dinara, ako ne budu ispunjene odredbe člana 4, 5, 11, 12, 13, 17, 18.
- Članu 23 propisuje povećanje dinarskih suma, za godišnji iznos porasta cena na malo.
- Članu 24 propisuje stupanje na snagu Zakona.